Schilderij uit de basiliek gedeeltelijk toegekend aan Rubens

Begin februari 2008 kwamen twee restaurateurs van de Anderlechtse academie een bezoek brengen aan de reserve van de mirakelschilderijen die nog moesten gerestaureerd worden. In één van de kelders van de basiliek werd toen een eiken paneeltje ontdekt dat wel eens uit het atelier van Rubens zou kunnen komen. Momenteel is men volop bezig met de restauratie van dit kunstwerk.

Het is een olieverfschilderij op een eikenhouten paneeltje (met merkteken achteraan van de leverancier van o.a. Breugel de Oude) uit de 17de eeuw. De opdrachtgever was Clarisse, een koopman uit Rijsel, bevriend met Rubens. Gezien de uitstekende kwaliteit zou dit uit het atelier van Rubens kunnen komen.

Roger Smelinckx was begonnen met de restauratie. Hij overleed echter totaal onverwacht. Voor de verdere restauratie werd het paneeltje naar restaurateur Johan Van den Eede in Malderen gebracht.

Het schilderij toont een devotietafereel: een man kijkt aanbiddend naar de Onze-Lieve-Vrouw met kind. Onderaan rechts staat er een Latijnse tekst: “Rogier Clarisse, van ziekte hersteld, liet dit op eigen kosten maken. Ter ere van de moeder Gods 1614”. Het schilderij is geschilderd met olieverf op een houten paneel van 65,9 cm op 51,5 cm. en is ingelijst in een houten kader. Op het binnenlijstwerk zijn sporen van bladgoud zichtbaar.

Het is een olieverfschilderij van zeer goede kwaliteit, het vernis is vergeeld. Met uitzondering van het hoofd van de man, het hoofd van de O.L.Vrouw en het kind, werden er zware overschilderingen aangebracht. Ook de Latijnse tekst onderaan is overschilderd. Opzoekingen zijn ook aan de gang om te zien hoe het eiken paneeltje in Halle geraakt is, wie de opdrachtgever is, enz.. Eén feit staat vast: Rubens was regelmatig in Halle, op doorreis naar het kasteel van Richardot in Lembeek.

(Tekst Felix Merckx – Editiepajot.com & Foto’s van Ghislain Stas van Pro Arte Hallensis)

Vertel het voort:

Geef een reactie